Groepsles Yin Yoga

Yin Yoga houdingen vinden hun oorsprong in 1980. De Amerikaanse Paul Grilley is de grondlegger van Yin Yoga. Hij is vooral erg geïnteresseerd in de Yoga anatomie.

Yin Yoga houdingen onderscheiden zich van de beweeglijke vormen van Yoga zoals ook de Do-In. Yin Yoga richt zich vooral op statische houdingen, die lang aangehouden worden maar die geen perfectie vereisen ..  Een tegenhanger van Yin Yoga, is de Yang Yoga vorm. Denk hierbij aan Power yoga of Do-In /Do-Out Hierbij speelt de dynamische, actieve, krachtige aanpak een grote rol.Bij Yin Yoga houdingen, worden Asana’s (houdingen) voor langere tijd aangehouden. Je kunt wel tot 5 minuten in één houding staan. Je voert de oefeningen statisch uit. Tijdens de uitvoering wordt er weinig gebruik gemaakt van beweging, of sta je zelfs helemaal stil. Yin Yoga wordt op een passieve manier aangeboden. Dit wil niet zeggen dat het niet intensief is. Het langer aanhouden van een houding kan als intensief ervaren worden.Gewrichten en bindweefsel versoepelen, ontspannen en versterken. Het richt zich minder op de spierspanning. Dit zie je vaak terug in actieve Yang Yoga oefeningen.
Yin yoga is in korte tijd enorm in opkomst. De weldadige effecten van yin yoga voor ons dagelijks leven zijn groot: lichamelijk, mentaal en emotioneel. Yin yoga kent een zacht, meditatief en intens verstillend karakter. In tegenstelling tot andere vormen van yoga waarbij vooral het spierweefsel wordt aangesproken, gaat het bij yin yoga om het beïnvloeden van het bindweefsel. Binnen het taoïstische systeem is het bindweefsel (fascia) direct gekoppeld aan de meridianen van het lichaam (de energiebanen).
Het effect van yin yoga kan vergeleken worden met dat van acupunctuur. Het langdurig aanhouden van een houdingen zuivert en stimuleert de meridianen waardoor de QI stroom in balans wordt gebracht.
Bekijk het lesrooster

8 voordelen van Yin Yoga houdingen

  • Je laat de spierspanning in je lichaam los. Voor sommige mensen is het erg lastig om te leren ontspannen. Door middel van Yin Yoga, kun je de ontspanning bij verschillende delen van je lichaam toepassen.
  • Je leert jezelf te ontdekken terwijl je in een houding staat. Doordat je langer in een houding blijft staan, is het belangrijk dat je mentaal ook de concentratie kunt vinden. Je moet naast het fysieke, ook mentaal los kunnen laten.
  • Yin Yoga is gemakkelijk te volgen. Ook voor beginners is het een erg toegankelijke vorm van Yoga. Deze Yoga vorm is voor iedereen, met of zonder beperkingen, geschikt.
  • Yin Yoga zorgt ervoor dat je je lichaam versoepelt. Bijvoorbeeld een kantoorbaan vraagt vaak voor een langere periode dezelfde houding. Hierbij kan je lichaam verstijven en kunnen er klachten ontstaan. Yin Yoga compenseert de lange zithouding.
  • Voor mensen die graag hun meditatiehouding zouden willen verbeteren is Yin Yoga ook een hele goede oplossing. Je werkt hierbij aan een goede houding en leert deze voor langere tijd aan te houden. Op den duur ga je het langer vasthouden van deze houding zelfs als prettig ervaren.
  • De meditatie wordt gestimuleerd. Je leert mentaal en fysiek in balans te komen. Je concentratie wordt bevorderd, maar ook het luisteren naar je eigen lichaam. Je vindt de rust in jezelf.
  • Yin Yoga werkt positief voor mensen met spierklachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reumapatiënten. Ook kunnen klachten in de bekken, rug, wervelkolom, nek en schouders met Yin Yoga behandeld worden.
  • Tijdens hevige stressperiodes of zelfs een burn-out, kan deze Yoga vorm je helpen de klachten te verminderen of zelfs te bestrijden. Op een rustige manier ruimte geven aan het lichaam en de geest, zorgt voor een goed herstel.
CONTACT
E-Qi-Libre Do-In Yoga:Email: aline.eqilibre@gmail.comTelefoon: +31(0)6 555 00 724